WPISY
OGŁOSZENIA3- LATKI OGÓLNE WNIOSKI/KIERUNKI DALSZEJ PRACY:
Obszar fizyczny:
Większość dzieci jest samodzielnych i wykonuje czynności samoobsługowe. Większość korzysta z chusteczek ale nie wszystkie zasłaniają usta podczas kichania. Większość dzieci biega swobodnie oraz w wyznaczonym kierunku, podskakuje w dowolny sposób i rzuca piłką. Wszystkie dzieci bawią się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem, ostrożnie poruszają się po sali i nie oddalają się poza teren oraz wiedzą, że jedzenie warzyw i owoców ma pozytywny wpływ na zdrowie- nie znaczy to jednak, że te warzywa i owoce zjadają- do tego należy je zachęcać. Wszystkie dzieci korzystają z przyborów pisarskich, kolorują obrazek o dużych elementach oraz wykonują proste czynności manipulacyjne.
Większość dzieci naśladuje i odtwarza różne formy ruchu
Obszar emocjonalny:
Większość dzieci rozpoznaje podstawowe emocje oraz potrafi je wyrażać w sposób akceptowalny oraz zwraca się o pomoc gdy jej potrzebują.
Obszar społeczny:
Większość dzieci zna tylko swoje imię, kilkoro zna imiona rówieśników- poznają się sukcesywnie. Dzieci znają zwroty grzecznościowe, ale nie zawsze je stosują samoczynnie. Większość odkłada zabawki na swoje miejsce, choć czasem trzeba im o tym przypominać. Większość stosuje się do poleceń nauczyciela oraz nawiązuje kontakt z osobą dorosłą. Jedna osoba nie wymienia członków rodziny. Większość rozpoznaje dobre i złe zachowanie.
Obszar poznawczy
Większość dzieci liczy w zakresie 3 , porównuje liczebność zbiorów. Wszyscy rozpoznają 4 kolory, Większość rozpoznaje kształt koła, klasyfikuje przedmiot ze względu na jedną cechę. Większość kojarzy obrazek z dźwiękiem. Wszyscy rozpoznają swój znaczek, kojarzą nazwę z przedmiotem oraz odgadują czego brakuje wśród 3 przedmiotów. Większość nie powtarza rytmu 2-elementowego oraz nie dostrzega różnic między obrazkami. Większość rozpoznaje zjawiska pogodowe i wskazuje zwierzęta z najbliższego otoczenia. Nikt nie reaguje na zmiany tempa muzyki, ale większość śpiewa piosenki.
4-LATKI OGÓLNE WNIOSKI/KIERUNKI DALSZEJ PRACY:
Obszar fizyczny:
Higiena i samodzielność
Dzieci są w większości samodzielne. Czynności samoobsługowe nie są dla nich problemem, korzystają z WC, samodzielnie jedzą. Uczestniczą też w porządkowaniu sali- choć czasem trzeba im o tym przypominać.
Sprawność manualna
Większość prawidłowo trzyma narzędzie pisarskie, i buduje w układzie pionowym i poziomym. Wszyscy wykonują prace plastyczne i posługują się jedną ręką podczas rysowania. Większości należy pomagać prawidłowo trzymać nożyczki i nad tym należy pracować.
Sprawność ruchowa
Wszyscy potrafią chwilę stać na jednej nodze oraz kopią piłkę., skaczą też obunóż oraz rzucają przybory w wyznaczonym kierunku. Większość ustawia się w kole oraz w parze, jednak należy to ćwiczyć. Dzieci wykonują ćwiczenia z użyciem przyborów- jednak należy im przypominać w jaki sposób ich używać. Dzieci naśladują i odtwarzają ćwiczenia utrwalające nawyk właściwej postawy- jednak należy je upominać i korygować. Należy ćwiczyć nad omijaniem przeszkód i czworakowaniem gdyż dzieci chcą wykonywać te ćwiczenia szybko i są przez to niestaranne.
Zdrowie i bezpieczeństwo
Większość przestrzega zasad ustalonych w grupie, ale należy je utrwalać zwłaszcza podczas zabaw swobodnych i zajęć ruchowych. Większość zachowuje właściwą postawę podczas siedzenia przy stoliku- jest to na bieżąco korygowane. Większość sygnalizuje złe samopoczucie.
Podczas posiłków oraz zajęć należy podkreślać konieczność spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin, gdyż dzieci wiedzą, ale „nie lubią” jeść warzyw i owoców.
Obszar emocjonalny
Większość dzieci prawidłowo rozpoznaje oraz nazywa emocje. Rozstają się bez lęku z rodzicami i w sytuacjach kryzysowych szukają wsparcia u dorosłych.
Obszar społeczny
Większość dzieci zna swoje imię i nazwisko, imiona dzieci z grupy poznają sukcesywnie i zgodnie się ze sobą bawią. Jednak w większości bawią w stałych grupach, rzadko w parach- chętnie samotnie. Większość dzieci zna zwroty grzecznościowe jednak nie stosują ich samoistnie. Większość stosuje się do poleceń nauczyciela. Jedno dziecko zna nazwę miasta i kraju w którym mieszka.
Obszar poznawczy
Pojęcia matematyczne
Większość dzieci liczy w zakresie 5 i z pomocą nauczyciela potrafi określić liczebność zbiorów. Większość dzieci zna i nazywa 4 kolory oraz figury geometryczne koło i kwadrat. Jedynie 2 dzieci samodzielnie układa rytm 2-elementowy, a 1 dziecko wzór 3- elementowy- nad tym należy pracować
Przygotowanie do czytania i pisania
Większość dzieci z pomocą nauczyciela dzieli wyrazy na sylaby. Większości nie sprawia problemu odgadnięcie czego brakuje wśród 4 przedmiotów. Dzieci radzą sobie ze składaniem obrazka pociętego na 4 części oraz z łączeniem w pary. Jedynie kilkoro dzieci dostrzega różnice między 2 obrazkami.
Mowa i myślenie
Większość nie ma problemów z kojarzeniem wysłuchanego tekstu z obrazkiem, z układaniem historyjki z 3 obrazków oraz z rozwiązywaniem zagadek słowno-obrazkowych. Dzieci zapamiętują treść wierszyków i piosenek oraz chętnie je recytują i śpiewają. Należy pracować nad uważnym słuchaniem tekstów oraz nad odpowiadaniem na pytania dotyczące tekstu.
Przyroda
Dzieci bardzo dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem i nazywaniem zjawisk pogodowych, zwierząt z najbliższego otoczenia. Należy przypominać dzieciom o oszczędnym korzystaniu z wody podczas mycia rąk. Należy pracować nad rozpoznawaniem pór roku ze względu na cechy charakterystyczne.
Muzyka
Większość dzieci chętnie śpiewa w grupie poznane piosenki oraz tańczą naśladując ruchy nauczyciela.
Należy pracować nad rozróżnianiem rejestru dźwięków gdyż żadne z dzieci tego nie potrafi.
Rozwijanie samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym
Rozwijanie_samodzielnosci_u_dziecka_w_wieku_przedszkolnym.pdf
Poczytaj mi mamo, czyli jak czytanie bajek dzieciom wpływa na ich emocjonalny rozwój
Współczesna szkoła i nauczyciele w niej pracujący wprowadzają dziecko w świat lektur poszukując coraz to nowych sposobów zainteresowania książką i przygotowania świadomego odbiorcy dzieł literackich. Jeżeli dziecko nie zaspokoi podstawowych potrzeb wynikających z wrodzonej ciekawości świata dzięki książce – zwyciężą groźni konkurenci czytania – film i telewizja. Ważnym jest, aby przygotowanie dzieci do samodzielnego czytania i korzystania z literatury, jako źródła wiedzy, przeżyć i emocji rozpoczęło się jak najwcześniej. Ogromną rolę odgrywają w tym procesie rodzice, jako osoby wspomagające wszechstronny rozwój dziecka.
To czytanie właśnie staje się jednym ze sposobów na umiejętne wspomaganie tego rozwoju.
Nie sposób przytoczyć tutaj wszystkich zalet, jakie płyną z pięknej tradycji czytania dziecku bajek na dobranoc.
Zaleta pierwsza – wzór pięknej mowy – niejednokrotnie przecież, na co dzień posługujemy się gwarą. Nasze dziecko idąc do szkoły ma problemy z prawidłową mową . Czytając teksty dostosowane do wieku i potrzeb dziecka dajemy mu przykład prawidłowego budowania zdań i wypowiedzi.
Zaleta druga – koncentracja. Dziecko, któremu czytano w dzieciństwie bajki potrafi lepiej skupić się w czasie zajęć w szkole, łatwiej się wypowiada, jego mowa jest płynna, buduje poprawniejsze składniowo zdania. Dzięki różnorodności tekstów mały „słuchacz” posiada bogaty słownik ( czynny i bierny) ma również lepiej wykształconą pamięć słuchową i wzrokową (o ile czytane teksty były bogato ilustrowane).Wielu psychologów wskazuje również na rozwój dziecięcej wyobraźni dzięki słuchanym bajkom.
Poza wymienionymi zaletami wypływającymi z czytania dzieciom książek należy zwrócić uwagę na jego rolę w kształceniu emocjonalnym. Czytając teksty nasycamy je emocjonalnie pomagając im poprzez naszą interpretację odczytywać i wyrażać emocje zawarte w tekście. Im młodsze dziecko tym łatwiej utożsamia się z bohaterami bajek wchodząc często w ich rolę .
Uwidacznia się to w bezpośrednich reakcjach dziecka i w późniejszych zabawach oraz rysunkach. Czytając dobrze dobrane bajki stwarzamy sytuację, w której kształtuje się wyobraźnia dziecka uwarunkowana emocjami pojawiającymi się podczas słuchania. Czytając bajki mamy nieograniczony wpływ na dobór tekstów, które pomogą dziecku w interpretowaniu różnych sytuacji życiowych.
Przytoczę tu słowa francuskiego psychologa Francoise Dolto autora znanych książeczek z serii Kamyczek.
” We wszystkim co małe dzieci widzą i robią. Potrzebna jest im obecność kogoś, kto będzie im mówił, czego doświadczają zanim tego całkowicie doświadczą. W ten sposób dzieci poznają słowa, które są im potrzebne aby interpretować własne środowisko.”
Przeznaczone dla dzieci pozycje książkowe przedstawiają ten sam rodzaj emocji, jakie towarzyszą im w codziennym życiu. Dzieci słuchając czytanych przez rodziców tekstów rozpoznają siebie w sytuacjach tam opisanych.
Zaleta trzecia – czytanie książek wzmacnia relację rodzica z dzieckiem. Rodzicom często pomaga zrozumieć psychologiczny i emocjonalny rozwój ich dzieci nadać mu właściwy kierunek. Widzimy często jak dziecko rośnie nabiera wagi – a czy zauważamy, że równocześnie z tym procesem kształtuje się jego osobowość?
Zaleta czwarta – w życiu dziecka tworzy się obraz rodzica przewodnika i opiekuna – który prowadzi go przez zakamarki życia – bezpiecznie i spokojnie.
Jeżeli czytamy dziecku różne pozycje ( bajki, wiersze, opowiadania ) z łatwością odnajdujemy postacie, które pomogą w przeżywaniu i przezwyciężaniu trudności, interpretacji trudnych, życiowych sytuacji, rozwiązywanie ich.
Odrzucając książkę – świadomie rezygnujemy z jedynej ( oprócz rozmowy ) możliwości porozumiewania się z dzieckiem i wejścia w jego świat. W sytuacji, kiedy dziecko zostawione jest samemu sobie w trudnych czy kłopotliwych dla niego sytuacjach szuka pomocy gdzie indziej. Często znajduje dla siebie azyl przed ekranem telewizora sprowadzając kontakt ze światem do jego najgorszej cząstki.
Czytajmy, więc dzieciom bajki. Dodam tutaj, że wcale nie musimy kupować książek i bajek. Działają dobrze zaopatrzone biblioteki, w których z pewnością możemy wypożyczyć, co dla naszych dzieci, otrzymać fachową poradę. Zabierzmy dziecko ze sobą – niech również wybierze coś samodzielnie. Ciekawość świata – rozbudźmy w naszych dzieciach wyobraźnię. Nie zostawiajmy ich na pastwę TV. Przecież to nasze dzieci.