standardy

3-latki

STANDARDY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka

1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;

  • Samodzielnie myje ręce
  • Rozpoznaje przybory służące do wykonywania czynności higienicznych
  • Zgłasza potrzeby fizjologiczne
  • Zna czynności wykonywane podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych

2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;

  • Nakłada samodzielnie niektóre elementy ubrania
  • Wie, że należy dbać o własne rzeczy
  • Rozpoznaje osobiste rzeczy

3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;

  • Potrafi jeść łyżką i pić z kubka
  • Próbuje posługiwać się widelcem
  • Zachowuje czystość w miejscu jedzenia

4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;

  • zna codzienny rytm dnia w przedszkolu i w domu, np. posiłki, zajęcia, zabawa, odpoczynek, sen o określonych porach
  • sygnalizuje konieczność odpoczynku
  • zgłasza nauczycielowi chęć aktywności ruchowej np. jazda na rowerku, gra w piłkę, zabawa woreczkami itp.

5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

  • sprawnie porusza się na trzykołowym rowerku;
  • naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
  • chodzi swobodnie po zwężonym torze prostym
  • pokonuje niskie przeszkody
  • przechodzi z asekuracją po podwyższeniu
  • biega swobodnie , po obwodzie koło i w wyznaczonym kierunku,
  • potrafi zatrzymać się na umówiony sygnał
  • porusza się na czworakach
  • rzuca swobodnie woreczki, piłki, balony
  • podskakuje w dowolny sposób
  • podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe
  • potrafi korzystać z wybranych przyborów gimnastycznych wykorzystywanych podczas zajęć
  • wykonuje ćwiczenia zgodnie z pokazem nauczyciela
  • potrafi ustawić się w rzędzie, w parach, w kole
  • chętnie uczestniczy w zabawach rytmiczno-ruchowych
  • chętnie bawi się na świeżym powietrzu;
  • ostrożnie porusza się po budynku, zwłaszcza na schodach

6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;

  • buduje z klocków proste budowle w układzie pionowym
  • tworzy proste ulepianki z mas plastycznych wg swojego pomysłu
  • odtwarza zbudowane z klocków proste układy
  • samodzielnie podejmuje zabawy konstrukcyjne

7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

  • odkłada zabawki na ustalone miejsce
  • zna zasady prawidłowego korzystania z zabawek
  • wyrzuca śmieci do kosza
  • uczestniczy we wspólnym porządkowaniu sali
  • wykonuje proste czynności manipulacyjne
  • zna prawidłowy sposób trzymania przyboru do rysowania
  • koloruje obrazek o dużych elementach
  • chętnie korzysta z przyborów pisarskich

8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;

  • przyjmuje prawidłową postawę podczas siedzenia
  • rozpoznaje schemat własnego ciała
  • porusza się prawidłowo zachowując równowagę w czasie chodzenia i biegania                                              w różnym terenie
  • poprawnie wykonuje ćwiczenia pomagające utrzymać prawidłową postawę ciała

9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

  • potrafi nawlekać duże elementy w układzie poziomym i pionowy
  • składa obrazek pocięty na 3 części
  • potrafi odwzorowywać proste wzory malując paluszkami zamoczonymi w farbie, w pojemniku z materiałami sypkimi, w kontakcie z naturalnymi materiałami
  • wykonuje proste czynności manipulacyjne
  • dobiera kształt klocków do odpowiednich otworów
  • dobiera obrazki w pary
  • zna prawidłowy sposób trzymania przyboru do rysowania
  • koloruje obrazek o dużych elementach

2. Społeczny obszar rozwoju dziecka

1. Przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze

  • chętnie  pomaga innym w prostych czynnościach
  • potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi
  • zwraca się grzecznie do innych
  • zna określone reguły w grupie
  • uczy się określonych form zachowania
  • wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
  • bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem

2. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej

  • wie jak wygląda
  • uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela
  • rozpoznaje flagę polski
  • zna imiona kolegów z grupy
  • zna układ pomieszczeń w sali przedszkolnej
  • wskazuje budynek przedszkola
  • rozpoznaje osoby z najbliższego otoczenia i   nazywa je

3. Posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem

  • zna swoje imię
  • potrafi wskazać miejsce w którym mieszka: dom, blok

4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania

  • zna zwroty grzecznościowe: proszę, przepraszam, dziękuje
  • wie kiedy używamy zwrotów grzecznościowych

5.  Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku

  • wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
  • rozumie i wykonuje polecenia: przychodzi na wezwanie nauczyciela, ustawia się  w pary, tworzy koło wspólnie z dziećmi
  • zgłasza nauczycielowi napotkane trudności
  • zachowuje się spokojnie w  czasie odpoczynku aby nie przeszkadzać innym
  • zna określone reguły w grupie
  • wie, że nie wolno rozmawiać z nieznajomymi
  • wie, że nie wolno oddalać się od opiekunów

6.  Nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość

  • rozpoznaje dobre i złe zachowanie
  • wie, że nie należy dokuczać innym
  • zauważa różnice w wyglądzie innych

7. Respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby

  • podejmuje próby pełnienia obowiązków dyżurnego
  • wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
  • wie, że wszystkie dzieci mają równe prawa do korzystania z zabawek

8. Obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe

  • zna zasady prawidłowego zachowania się w czasie wypowiedzi innych
  • stara się obdarzać uwagą swojego rozmówcę

9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy

  • potrafi słowem i gestem wyrazić swoje potrzeby
  • rozróżnia głosy rówieśników z grupy
  • stara się uważnie słuchać i różnicować ludzkie głosy: męski, żeński, dziecięcy
  • wypowiada się spontanicznie wyrażając swoje myśli
  • zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie i każde zranienie;

3. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

1.Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem

  • rozpoznaje własne uczucia: radość, smutek
  • nazywa swoje emocje

2.Szanuje emocje swoje i innych osób

  • rozpoznaje podstawowe emocje u innych
  • wie, że nie wolno sprawiać innym przykrości
  • wie, że nie wolno się śmiać gdy ktoś płacze
  • wie, że może wyrażać swoje emocje

3.Przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych

  • akceptuje zmianę otoczenia bez lęku
  • przestrzega prostych zasad ustalonych w grupie

4.Przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu

  • potrafi przedstawić emocje ruchem i gestem

5.Rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze

  • rozpoznaje osoby z najbliższego otoczenia i   nazywa je
  • potrafi zwrócić się pomoc do znanego pracownika przedszkola

6.Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie

  • rozróżnia emocje dobre i złe
  • wie, że każdy odczuwa radość i smutek

7.Szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników

  • wie, że może zwrócić się o pomoc do każdej osoby dorosłej w przedszkolu
  • informuje o napotkanych trudnościach
  • korzysta z pomocy nauczyciela jako pośrednika w sytuacjach trudnych

      i  wymagających rozstrzygnięcia

  • zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie

8.Zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji

  • wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
  • zna zasady bezpiecznego zachowania się w sytuacjach nowych i trudnych
  • potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi

9.Wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia

  • przestrzega prostych zasad ustalonych w grupie
  • chętnie  pomaga przy prostych czynnościach

10.Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę

  • wie jak pomagać ptakom w okresie zimy
  • wie jak dbać o zwierzęta domowe (kot, pies)
  • wie, że należy opiekować się zwierzętami

11.Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

  • zna podstawowe zasady szanowania przyrody
  • wie, jak należy dbać o rośliny w kąciku przyrody

4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka

1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych,  technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;

  • skupia uwagę na spektaklu
  • nagradza aktorów brawami
  • samodzielnie podejmuje proste zabawy tematyczne
  • uczestniczy w zabawach tematycznych prowadzonych przez nauczyciela
  • uczestniczy w opowieści ruchowej
  • podejmuje próby  bawienia się w teatr, odgrywania prostych scenek wykorzystując przedmioty z otoczenia
  • tworzy proste ulepianki z mas plastycznych wg swojego pomysłu
  • lepi z mas plastycznych z wykorzystaniem narzędzi: wyciskarki foremki, wałka itp.

2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

  • wykonuje krótkie ćwiczenia oddechowe
  • wykonuje proste ćwiczenia artykulacyjne
  • artykułuje głoski adekwatnie do wieku
  • buduje proste zdania
  • rytmizuje wyrazy/tekst
  • uczestniczy w zabawach rozwijających mowę
  • reaguje na proste polecenia
  • próbuje dostosować ton i siłę głosu do sytuacji

5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

6) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;

  • składa obrazek do 3 elementów
  • układa proste układanki według wzoru
  • kojarzy nazwę z przedmiotem
  • porównuje przedmioty zauważając wyraźne  różnice
  • nazywa osoby, przedmioty, miejsca  na obrazkach
  • recytuje krótkie wierszyki, rymowanki ilustrowane gestem, ruchem
  • odpowiada na pytania związane z obrazkiem, ilustracją
  • dobiera dwa jednakowe obrazki
  • uzupełnia obrazek o brakujący element
  • wskazuje obrazek, który opisuje nauczyciel
  • używa swoistej mowy dziecięcej- dziecięce słowotwórstwo

7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki  z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci  w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości  narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;

  • śpiewa w grupie proste piosenki
  • ilustruje treść piosenki prostymi ruchami
  • tańczy naśladując ruchy nauczyciela
  • porusza się swobodnie do muzyki, pląsa
  • rozróżnia,  czy muzyka jest cicha, czy głośna
  • zna nazwy instrumentów: bębenek, grzechotka, tamburyno
  • podejmuje improwizacje na instrumentach perkusyjnych
  • potrafi wydobywać dźwięki manipulując przedmiotami
  • rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
  • wskazuje obrazki kojarzące się z danym dźwiękiem

8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów,  przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;

  • wykonuje proste czynności manipulacyjne
  • wykonuje proste prace plastyczne
  • trzyma przyrząd kreślarski adekwatnie do wieku
  • kreśli różne rodzaje linii

9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki  znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

  • rozpoznaje swój znaczek w szatni i w łazience
  • reaguje na umowne gesty i proste znaki w organizowanych zabawach
  • rozpoznaje przedmioty i wskazuje je na obrazku
  • rozumie proste informacje przedstawione w formie graficznej

10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;

  • rozpoznaje najbliższą okolicę
  • wskazuje budynek przedszkola i okoliczne miejsca

11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

  • wie, jakie czynności trzeba wykonać w prostych sytuacjach zadaniowych
  • potrafi łączyć klocki o różnych wielkościach i kształtach
  • określa ciężar przedmiotów: ciężki, lekki

12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

  • grupuje przedmioty według jednej cechy
  • układa prosty rytm z różnych przedmiotów
  • porównuje przedmioty pod względem długości, szerokości, wielkości
  • klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
  • zna podstawowe figury – koło: potrafi wyróżnić koło spośród innych figur/kształtów, wskazuje przedmioty i obiekty w kształcie koła
  • nazywa podstawowe kolory: czerwony, żółty, niebieski, zielony

13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;

14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

  • wskazuje swoje części ciała
  • potrafi poruszać się we wskazanym kierunku
  • określa kierunki w przestrzeni: na, pod, obok

15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

  • liczy minimum 3 przedmioty
  • liczy elementy pojedynczo i pamięta, które już były policzone
  • posługuje się liczebnikami głównymi
  • liczy na konkretach ze wskazaniem palcem
  • porównuje liczebność zbiorów bez liczenia posługując się określeniami : dużo, mało, tyle samo,
  • grupuje przedmioty według ich liczebności

16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;

  • wie, że są określone pory dnia : rano, wieczór
  • zna stałe następstwo dnia i nocy
  • rozumie znaczenie określeń czasu: teraz , potem
  • kojarzy porę dnia z określonymi czynnościami

17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;

  • zna podstawowe pojęcia związane z pieniędzmi: cena, płacić, wydać pieniądze, reszta, kupić itp.;

18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

  • rozpoznaje i wskazuje wybrane zwierzęta domowe
  • rozpoznaje i wskazuje wybrane owoce i warzywa
  • rozpoznaje i wskazuje wybrane rośliny
  • rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta hodowlane
  • wie, jak należy dbać o rośliny w kąciku przyrody
  • rozumie znaczenie wody i światła do życia roślin
  • rozumie znaczenie pokarmu i wody do życia zwierząt
  • obserwuje wzrost roślin w kąciku przyrody
  • przedstawia piękno przyrody w pracach plastycznych
  • rozpoznaje w otoczeniu i na obrazkach dary przyrody charakterystyczne dla danej pory roku: jesień: kasztany, żołędzie, jarzębina, wiosna: bazie, kwiaty, forsycje,  lato: kwiat
  • potrafi dostrzec zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt  w porach roku
  • rozumie konieczność odpowiedniego ubioru do pogody
  • za pomocą prostych symboli potrafi  określić pogodę( słońce, chmura, wiatr, deszcz, śnieg)
  • rozpoznaje i nazywa typowe zjawiska: deszcz, śnieg, słońce, wiatr
  • określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pór roku
  • wie,  jak pomagać ptakom w okresie zimy
  • obserwuje proste eksperymenty dotyczące wody, powietrza, ziemi i przedmiotów
  • wie, że nie należy zrywać żadnych owoców bez zgody osoby dorosłej
  • przestrzega zakazu dotykania nieznanych zwierząt

19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;

  • samodzielnie ogląda książeczki
  • prawidłowo korzysta z książek i odkłada je na miejsce
  • z zainteresowaniem ogląda ilustracje, obrazki, zdjęcia
  • buduje z klocków zamknięte kształty w układzie poziomym i pionowym
  • lepi z mas plastycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi: wyciskarki, foremki, wałka itp.
  • konstruuje  proste prace przestrzenne z naturalnych okazów i przedmiotów codziennego użytku

20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia,  wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;

  • zna pracowników przedszkola i ich pracę
  • rozumie znaczenie niektórych prac i zawodów wykonywanych przez dorosłych
  • potrafi wymienić członków swojej rodziny
  • opowiada o pracy wykonywanej przez swoich rodziców,
  • poznaje ważniejsze budynki znajdujące się w okolicy oraz wie kto w nich pracuje

21) rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;

  • chętnie podejmuje różne formy aktywności rozwijające u niego zainteresowanie językiem nowożytnym
  • powtarza słowa w języku obcym w zabawie
  • słucha i powtarza proste piosenki i rymowanki w języku obcym
  • próbuje rozumieć sens wypowiedzi w obcym języku podczas zabawy
Skip to content