standardy

5-latki

STANDARDY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;

  • Samodzielnie korzysta z toalety
  • Prawidłowo myje i wyciera ręce
  • Myje ręce po każdorazowym korzystaniu z toalety
  • Potrafi poprawnie korzystać z przyborów służących do wykonywania czynności higienicznych
  • Prawidłowo myje zęby zachowując kolejne etapy
  • Wie, że należy systematycznie dbać o higienę osobistą

2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;

  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera
  • Potrafi wykonać czynności precyzyjne takie jak zapinanie i odpinanie guzików
  • Pilnuje rzeczy osobistych w czasie spacerów i wycieczek
  • Odkłada ubrania na ustalone miejsce

3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;

  • Kulturalnie spożywa posiłki, tj. :

– przyjmuje prawidłową pozycję przy stole
– nie rozmawia z pełną buzią
–  posługuje się sztućcami

  • Sprząta po posiłku

4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;

  • Podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy
  • Zgłasza potrzebę odpoczynku
  • Zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie

5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

  • Chętnie podejmuje zabawy ruchowe w różnych warunkach
  • Prawidłowo wykorzystuje przybory i sprzęt sportowy;
  • Sprawnie pokonuje tor przeszkód;
  • Wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją słowną;
  • Przestrzega podstawowych reguł w grach zespołowych
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
  • Podejmuje zabawy rytmiczne przy utworach muzycznych
  • Potrafi odtworzyć rytm, prosty układ taneczny
  • Potrafi wykonać improwizację ruchową
  • Biega swobodnie w różnym tempie;
  • Pokonuje tor przeszkód
  • Czworakuje zmieniając kierunek i pokonując przeszkody;
  • Stoi na jednej nodze;
  • Rzuca oburącz;
  • Rzuca ręką lewą i prawą;
  • Chwyta oburącz;
  • Rzuca do celu;
  • Toczy przybory ręką lewą i prawą;
  • Podskakuje obunóż;
  • Podskakuje na jednej nodze;
  • Przeskakuje przeszkody;
  • Przechodzi przez przeszkody
  • Potrafi ustawić się w szeregu i dwuszeregu.

6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;

  • Tworzy rozbudowane budowle z klocków różnego rodzaju
  • Umie wykonać prace techniczne, łącząc różnorodne materiały
  • Potrafi gospodarować materiałami w odpowiedni sposób
  • Wykonuje samodzielnie i wg wzoru składanki papierowe z różnych kształtów papieru
  • Rozumie, że efekt zależy od dokładnego i precyzyjnego wykonania zadania
  • Potrafi wymodelować kształt z jednego kawałka masy plastycznej, plasteliny

7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

  • Utrzymuje porządek w kącikach zabaw
  • Sprząta po skończonej pracy i zabawie
  • Szanuje wspólne zabawki i zgłasza ich uszkodzenia
  • Rysuje po śladzie proste wzory i szlaczki zachowując prawidłowy kierunek kreślenia
  • Sprawnie posługuje się nożyczkami
  • Odwzorowuje wzory graficzne różnymi sposobami
  • Poprawnie posługuje się przyborami do pisania
  • Dokładnie obrysowuje kształty korzystając z szablonów
  • Nawleka drobne elementy na sznurki
  • Potrafi kolorować powierzchnie ograniczone linią
     
8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;

  • Przyjmuje pozycje wyjściowe do ćwiczeń gimnastycznych
  • Odwzorowuje prezentowane przez nauczyciela ćwiczenia
  • Wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją słowną

9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

  • Potrafi odwzorować schemat własnego ciała  na kartce papieru
  • Potrafi wskazać miejsce na kartce papieru używając właściwych określeń
  • Układa elementy wg wzoru
  • Rysuje na kratkowanym papierze wg instrukcji
  • Zachowuje prawidłowy kierunek od lewej do prawej strony
  • Składa  obrazki pocięte na 6 części o różnych kształtach
  • Dostrzega 6 szczegółów różniących dwa obrazki
  • Potrafi ułożyć klocki wg wzoru i własnego pomysłu
  • Potrafi dobrać obrazki przedmiotów do ich konturowych rysunków
  • 10.Potrafi nakleić pocięty obrazek, prawidłowo łącząc części

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

1. Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;

  • Rozpoznaje emocje: radość, smutek, strach, złość
  • Nazywa uczucia i określa własne potrzeby
  • Potrafi  określić sytuacje będące źródłem pozytywnych i negatywnych emocji

2. Szanuje emocje swoje i innych osób;

  • Potrafi odróżnić emocje pozytywne od negatywnych
  • Określa uczucia innych osób
  • Właściwie reaguje na przejawy emocji innych osób
  • Potrafi rozładować własne emocje
  • Zna bezpieczne sposoby rozładowania negatywnych emocje
  • Umie radzić sobie  z porażką

3. Przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;

  •  Stosuje formy grzecznościowe w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi
  •  Integruje się z grupą
  • Potrafi zgodnie korzystać ze wspólnej przestrzeni do zabawy i zabawek

4. Przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

  • Przedstawia emocje za pomocą mowy ciała, słów, symboli
  • Prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów
  • Wypowiada się na temat emocji

5. Rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;

  • 1. Chętnie chodzi do przedszkola
  • 2. Bawi się z rówieśnikami
  • 3. Słucha poleceń nauczyciela
  • 4. Rozumie konieczność rozłąki z rodzicami
  • 5. Zwraca się do dorosłego z prośbą o pomoc

6. Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;

  • Potrafi odróżnić emocje pozytywne od negatywnych
  • Ma świadomość, że wszyscy ludzie przeżywają emocje

7. Szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;

  • Zgłasza się do nauczyciela z prośbą o pomoc w trudnej dla siebie sytuacji
  • Zna sposoby radzenia sobie z różnymi emocjami

8. Zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;

  • Potrafi podporządkować się zachowaniom, których oczekuje od niego nauczyciel i koledzy
  • Potrafi kierować emocjami i  kontrolować własne zachowania

9. ​​​​​Wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;

  • Wczuwa się w określone sytuacje
  • Przestrzega zasad zgodnego współdziałania
  • Słucha wypowiedzi innych

10. Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;

  • Ma świadomość, że zwierzętami domowymi należy się opiekować i nie należy ich  męczyć
  • Zna zwyczaje zwierząt i potrafi się nimi zajmować
  •  Dokarmia zimą ptaki i inne zwierzęta

11. Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

  • Rozumie znaczenie pojęcia „ochrona przyrody”
  • Wyrabia opiekuńczą postawę wobec roślin i zwierząt
  • Obserwuje walory estetyczne przyrody i różnorodność krajobrazów w różnych porach roku

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

1. Przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;

  • Szanuje potrzeby i zainteresowania innych
  • Okazuje szacunek innym (grzecznie zwraca się do innych)

2. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;

  • Zna nazwę swojej miejscowości
  • Zna insygnia miejskie
  • Wie, że kraj w którym żyje to Polska i że jest Polakiem
  • Wie, że stolicą Polski jest Warszawa
  • Rozpoznaje symbole narodowe takie jak flaga i godło
  • Zna imiona kolegów z grupy przedszkolnej
  • Bawi się ze wszystkimi kolegami z grupy przedszkolnej

3. Posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;

  • Potrafi się przedstawić
  • Podaje swój adres zamieszkania

4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;

  • Zna i stosuje zwroty grzecznościowe wobec dzieci w każdej sytuacji
  • Zna i stosuje zwroty grzecznościowe wobec  dorosłych w każdej sytuacji

5. Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

  • Słucha cierpliwie, z uwagą tego, co inni mają do powiedzenia
  • Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je
  •  Rozumie, że niektóre zachowania mogą sprawić innym przykrość
  • Potrafi dokonać oceny postępowania swojego i innych
  • Odpoczywa nie przeszkadzając innym

6. Nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;

  • Potrafi sprawić przyjemność innym osobom
  •  Nazywa i rozpoznaje złe i dobre zachowania ( np. szacunek, przyjaźń)

7. Respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;

  • Wypełnia obowiązki dyżurnego
  • Potrafi podporządkować się dzieciom pełniącym dyżur
  • Szanuje własność innych
  • Wykonuje polecenia nauczyciela
  • Stosuje się do nakazów i zakazów

8. Obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

  • Słucha z uwagą tego, co inni mają do powiedzenia
  • Nie przerywa rozmów prowadzonych przez inne osoby

9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. 

  1. Posługuje się umiarkowanym tonem głosu
  2.  Rozumie komunikaty niewerbalne

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;

  • Pokazuje zagadki pantomimiczne
  • rozwiązuje zagadki pantomimiczne
  • Interpretuje utwór posługując się  np. gestem, mimiką, ruchem
  • Potrafi wykonać improwizację ruchową
  • Tworzy prace plastyczne inspirowane np. muzyką, literaturą
  • Potrafi oddać nastrój w wykonanych pracach plastycznych

2. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

  • Mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym
  • Mówi płynnie i wyraźnie
  • Stosuje poprawnie formy fleksyjne
  • Reguluje poprawnie oddech
  • Stosuje odpowiednią intonację głosu
  • Buduje dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi
  • Wysłuchuje samogłoskę nagłosie
  • Wysłuchuje spółgłoskę w wygłosie
  • Dokonuje analizy sylabowej
  • Dokonuje syntezy sylabowej

3. Odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;

  • wyraża swoje wrażenia i przeżycia związane z odbiorem utworu
  •  uczy się odróżniać świat rzeczywisty od fikcyjnego
  • potrafi tworzyć nowe, wymyślone przez siebie sytuacje fikcyjne

4. Rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;

  • Rozumie znaczenie symboli obserwowanych w najbliższym środowisku
  • Wykazuje zainteresowanie różnego rodzaju napisami
  • Rozpoznaje napis oznaczający jego imię
  • Tworzy symbole do zabaw i gier planszowych
  • Rozumie znaczenie wybranych znaków drogowych
  • Zna oznaczenia niebezpiecznych miejsc
  • Posługuje się znakami określającymi zjawiska atmosferyczne

5. Odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

  • Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy
  • Potrafi opisać przeżycia bohaterów literackich
  • Układa i opowiada historyjki obrazkowe
  • Opowiada i interpretuje treść obrazka
  • Zauważa i opisuje cechy przedstawionych postaci i przedmiotów

6. Wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom

  • Wykonuje ćwiczenia artykulacyjne zgodnie z poleceniami nauczyciela
  • Powtarza krótkie rymowanki
  • W sposób czynny posługuje się nowo poznanymi słowami
  • Tworzy skojarzenia do podanych wyrazów
  • Rozumie znaczenie słów, których używa
  • Potrafi wyjaśnić przenośny sens powszechnie używanych zwrotów
  • Tworzy skojarzenia do wskazanych wyrazów

7. Eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;

  • Śpiewa poznane piosenki dokładnie odtwarzając tekst
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem
  • Podejmuje zabawy rytmiczne przy utworach muzycznych
  • Potrafi odtworzyć rytm
  • Potrafi wykonać improwizację ruchową i wokalną
  • Potrafi odtworzyć prosty układ taneczny
  • Śpiewa ze zmianami dynamiki, rytmu, tempa
  • Prezentuje własne umiejętności w czasie występów publicznych
  • Dostrzega zmiany dynamiki w muzyce
  • Rozróżnia tempo w utworu w utworze
  • Rozpoznaje i określa dwa rejestry wysokości dźwięku: nisko, wysoko;
  • Potrafi poruszać się w rytmie i tempie muzyki
  • Potrafi określić nastrój utworu
  • Podejmuje samorzutne zabawy o charakterze akustycznym
  • Gra rytmicznie proste fragmenty melodii piosenek na instrumentach perkusyjnych
  • Rozpoznaje po brzmieniu instrumenty perkusyjne
  • Improwizuje własne melodie do, zabaw, pląsów
  • Rozpoznaje odgłosy przyrody i z najbliższego otoczenia
  • Potrafi skupić uwagę słuchając różnego rodzaju muzyki

8. Wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;

  • Poprawnie trzyma przybory do pisania, kredki i pędzle
  • Potrafi określić kierunek oraz miejsce na kartce papieru
  • Rysuje po śladzie proste wzory i szlaczki
  • Potrafi rysować według wzoru lub zgodnie z poleceniami nauczyciela
  • okazuje ruchem proste znaki graficzne, np. linie, kółka, fale i odwzorowuje je na papierze

​​9. Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie; 

  • Wypowiada się na temat treści oglądanych obrazów, wymienia osoby i przedmioty oraz opowiada o zdarzeniach
  • wskazuje postacie, przedmioty przedstawione na obrazach
  • Rozumie umowne znaki, z którymi spotyka się w przedszkolu
  • Rozumie znaczenie podstawowych znaków drogowych

10. Wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;

  • Wie, że kraj, w którym mieszka to Polska, i że jest Polakiem
  • Rozpoznaje symbole narodowe: godło, flaga, hymn
  • Przyjmuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu
  • Wypowiada się na temat miejsc i okoliczności wykonywania hymnu Polski

11. Wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

  • Tworzy budowle z klocków różnego rodzaju
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych zagospodarowując przestrzeń wg własnego pomysłu.
  • Wykorzystuje w zabawie dostępne przedmioty, nadając im różne znaczenie.
  • Określa położenie przedmiotów względem własnego ciała.
  • Liczy przedmioty w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Określa kształt wybranych przedmiotów.
  • Określa wielkość przedmiotów posługując się określeniami: mały, duży oraz porównuje ich wielkość posługując się wrażeniami: mniejszy, większy, największy, najmniejszy, taki sam
  • Potrafi określić ciężar przedmiotu używając słów: lekki, ciężki oraz porównać ciężar używając określeń: najcięższy, najlżejszy, taki sam.

12. Klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

  • Tworzy zbiory przedmiotów wg różnych cech (wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia).
  • Układa przedmioty w szeregi (np. po 5 sztuk).
  • Układa przedmioty w rytmy (np. trójkąt, kwadrat, koło, trójkąt, kwadrat, koło…)
  • Tworzy własne układy przedmiotów.
  • Rozpoznaje figury geometryczne, takie jak: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

13. Eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;

  • Szacuje liczbę przedmiotów
  • Układa w szereg lub w rząd przedmioty do policzenia
  • Pokazuje na palcach liczbę przedmiotów, które policzyło
  •   Potrafi dokonać pomiaru długości różnymi sposobami
  •   Określa i porządkuje wysokość przedmiotów
  • Zna narzędzia służące do pomiaru długości

14. Określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

  • Wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała
  • Porusza się w przestrzeni zgodnie z poleceniami nauczyciela
  • Używa pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni, np. pod, nad, za przed
  • Wskazuje i nazywa położenie przedmiotów względem własnej osoby, np. obok mnie, przede mną, za mną
  • Wskazuje kierunki w przestrzeni, np. na lewo, na prawo

15. Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

  • Podaje poprawnie liczbę przedmiotów
  • Liczy w kolejności rzędem ułożone przedmioty
  • Potrafi policzyć co najmniej 10 przedmiotów
  • Rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
  • Określa i rozumie pojęcie „para“
  • Poprawnie dodaje, odejmuje i porównuje liczby na konkretach
  • Potrafi wyznaczyć wynik dodawania i odejmowania (min 5 elementów)
  • Tworzy zbiory przedmiotów          
  • Potrafi określić liczbę elementów zbioru
  • Potrafi  porównać liczebność zbiorów posługując się określeniami: tyle samo, mniej o, więcej o
  • Porządkuje zbiory według liczebności wzrastającej lub malejącej
  • Posługuje się liczebnikami porządkowymi
  • Potrafi za pomocą liczebników porządkowych określić miejsce przedmiotów

16. Posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;

  • Dostrzega rytm i stałe następstwo dni, nocy i pór roku,
  • Zna nazwy dni tygodnia i wymienia je w kolejności
  • Określa pory dnia: rano, południe, wieczór i stosuje je prawidłowo w wypowiedziach
  • Poprawnie używa określeń czasu
  • Nazywa cztery pory roku z zachowaniem właściwej kolejności
  • Rozumie, że rok składa się z miesięcy następujących po sobie
  • Zna metody pomiaru czasu stosowane dawniej i dziś
  • Stosuje się do umownych form pomiaru czasu w sytuacjach zabawowych i naturalnych

17. Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;

  • Wie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym.
  • Rozpoznaje monety
  • Rozpoznaje banknoty

18. Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

  • potrafi opowiedzieć o środowisku przyrodniczym w najbliższym otoczeniu
  • zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku
  • potrafi nazwać zjawiska atmosferyczne typowe dla danej pory roku
  • prowadzi prosty, obrazkowy kalendarz pogody,
  • rozumie znaczenie używanych przez siebie symboli dotyczących zjawisk pogodowych
  • nazywa rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach
  • aktywnie uczestniczy w hodowli roślin, wykonując podstawowe czynności pielęgnacyjne
  • wie, jak człowiek może chronić przyrodę
  • potrafi segregować odpady

19. Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;

  • wie, jak obchodzić się z książką
  • zna wartość książki, jako źródła informacji
  • tworzy rozbudowane budowle z klocków różnego rodzaju
  • potrafi wymodelować kształt z jednego kawałka masy plastycznej
  • buduje z piasku
  • zna zastosowanie podstawowych sprzętów gospodarstwa domowego np. suszarka, robot, pralka
  • wie, jak prawidłowo korzystać z tablicy multimedialnej

20. Wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;

  • potrafi powiedzieć, jak nazywają się rodzice i inni członkowie rodziny
  • wie jaki stopień pokrewieństwa jest między dziadkami i rodzicami
  • rozumie na czym polega praca ludzi wykonujących różne zawody

21. Rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;

22. Reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;

23. Reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.                                                        

Skip to content