(…)Ludzie mówią,
że to tylko zwykły owad, a to przecież
do krainy czarów bilet, wstęp do bajki
i przygoda kolorowa,
więc pomyślcie o motylach choć przez chwilę.
Dla motyli trzeba miejsce zrobić w miastach
i odkurzyć zakurzony błękit nieba,
żeby słońcem i kwiatami
zakwitł asfalt, tylko tyle i nic więcej już nie trzeba.
frag. wiersza pt. „Motyl” Wanda Chotomska
Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci dbają:
- mgr Nina Burtan
- mgr Katarzyna Suchoń
- Gabriela Sicińska
- Anna Sobik
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze listopad 2021
Tematy kompleksowe:
1. Co ptaki robią jesienią?
2. „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem”
3. „Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy”
4. „Kapie, kropi, mży”
CELE OGÓLNE:
- Zapoznanie z budową ptaka, jago charakterystycznymi cechami.
- Rozpoznawanie i nazywanie kilku gatunków ptaków.
- Rozbudzanie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym.
- Utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do lasu
- Zapoznanie z literą T, t małą i wielką, pisaną i drukowaną.
- Utrwalenie pojęcia litera i głoska.
- Utrwalenie pojęć: samogłoska i spółgłoska.
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci samodzielnym czytaniem
- Ćwiczenia wzmacniające stopę,
- Rozwijanie pamięci mechanicznej poprzez naukę krótkiego wiersza „Ptaki odlatują”Joanny Myślińskiej.
- Rozpoznawanie i nazywanie różnorodnych pokarmów dla ptaków.
- Zapoznanie dzieci z pojęciami: jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku, język ojczysty,
- Rozbudzanie szacunku dla symboli narodowych,
- Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,
- Kształtowanie równowagi i koordynacji ruchowej
- Zapoznanie z zabytkami Warszawy,
- Zapoznanie z pracą przewodnika turystycznego,
- Poznanie ciekawych miejsc w Warszawie,
- Rozbudzenie zainteresowania historią stolicy,
- Kształcenie umiejętności pracy w zespole
- Zapoznanie za słowami i melodią piosenki
- Poznanie znaczenie słowa: Ojczyzna,
- Kształtowanie postawy patriotycznej
- Poznanie polskich symboli narodowych: godła, flagi, hymnu,
- Budzenie miłości i szacunku do własnej Ojczyzny
- Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, pisanej i drukowanej litery f, F,
- Ukazanie prawidłowej postawy: na baczność, jako szacunku do hymnu Polski,
- Zapoznanie z mapą Europy, krajami europejskimi,
- Zapoznanie z hymnem Unii Europejskiej „Oda do radości”,
- Kształcenie umiejętności kolorowania konturów
- Kształcenie przekonania o konieczności dbania o swoje zdrowie.
- Wyrabianie umiejętności wypowiadania się w sposób ciągły, logicznie powiązany.
- Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, pisanej i drukowanej litery i, I
- Zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba (pole – sianie i zbiór, młyn – mielenie zboża, piekarnia – wyrabianie i pieczenie ciasta, sklep – sprzedaż).
- Rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego kojarzenia faktów pokazywanych na poszczególnych obrazkach.
- Uwrażliwienie dzieci na trud pracy ludzi (rolnika, młynarza, piekarza, sprzedawcy)
- Zapoznanie z różnymi gatunkami pieczywa.
- Kształcenie sprawności manualnej poprzez nadawanie odpowiedniego kształtu masie solnej.
- Nazywanie ulepionego przez siebie pieczywa.
- Zapoznanie dzieci z utworem muzycznym „Trojak”.
- Zapoznanie z podstawowym krokiem tańca.
- Kształcenie poczucia rytmu.
- Wdrażanie do rytmicznego grania na instrumentach perkusyjnych
- Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią (deszcz, wiatr, mgła,… ).
- Rozpoznawanie symboli pogody.
- Próby określania stanu pogody
- Zapoznanie z wyglądem litery y małej i wielkiej, pisanej i drukowanej.
- Utrwalenie pojęcia: litera, głoska i sylaba.
- Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazów o prostej budowie fonematycznej.
- Wyróżnianie głoski y w śródgłosie i wygłosie.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci samodzielnym czytaniem
- Zapoznanie dzieci ze stanem skupienia wody (stały, ciekły, gazowy).