standardy

6-latki

STANDARDY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:

1. Zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;

  • sygnalizuje swoje  potrzeby ( ruch, odpoczynek, złe samopoczucie)
  • samodzielnie myje ręce zachowując etapy tej czynności
  • samodzielnie wyciera nos chusteczką

2. Wykonuje czynności samoobsługowe :ubieranie się i rozbieranie, w tymczynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;

  • samodzielnie ubiera się i rozbiera
  • szanuje swoje ubranie odkładając na miejsce w szatni
  • samodzielnie zapina guziki
  • wiąże sznurowadła

3. Spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku ;

  • zachowuje prawidłowa postawę podczas jedzenia
  • kulturalnie spożywa posiłki z użyciem sztućców
  • pomaga nakryć do stołu
  • sprząta po posiłku

4. Komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.

  • zgłasza swoje złe samopoczucie
  • potrafi powiedzieć, kiedy jest zmęczone
  • wyraża słownie potrzebę ruchu

5. Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich;wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne

  • jest sprawny ruchowo lub jest sprawne w miarę swoich możliwości (dziecko niepełnosprawne)
  • naśladuje wykonywane czynności
  • wykazuje poczucie rytmu w zabawach rytmicznych
  • uczestniczy w zabawach bieżnych, skocznych
  • uczestniczy w zabawach z czworakowaniem i zabawach rzutnych
  • chętnie uczestniczy w grach, zabawach i zajęciach ruchowych

6. Inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny

  • wykonuje prace manipulacyjno-konstrukcyjne
  • buduje budowle z klocków lub innych materiałów
  • jest twórcze w zabawach konstrukcyjnych

7. Wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

  • samodzielnie sprząta zabawki, przybory
  • potrafi trzymać przybory jedna ręką i oburącz
  • potrafi spakować swoje rzeczy do worka lub tornistra
  • prawidłowo trzyma przybór kreślarski (kredkę, ołówek)

8. Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała

  • dba o prawidłową postawę podczas siedzenia na krześle
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych 
  • wykonuje ćwiczenia wg  instrukcji nauczyciela

9. Wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych takich jak czytanie i pisanie

  • sprawnie posługuje się nożyczkami
  • dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo – ruchową
  • rozróżnia głoski w nagłosie
  • rozróżnia głoski w wygłosie
  • dostrzega różnice na obrazkach
  • wykazuje orientacje na kartce papieru

II.  Emocjonalny obszar  rozwoju dziecka:

1. Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;

  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje (radość, smutek, gniew,złość,zaskoczenie)
  • radzi sobie w trudnych sytuacjach (z porażkami i stresem)

2. Szanuje emocje swoje i innych osób;

  • właściwie reaguje na przejawy emocji innych osób
  • zna bezpieczne sposoby radzenia sobie z emocjami
  • radzi sobie  ze swoimi emocjami ( z porażkami i stresem)

3. Przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;

  • adoptuje się w nowym otoczeniu
  • stosuje zwroty grzecznościowe w kontaktach z innymi
  • nie boi się nowych sytuacji, nowego otoczenia
  • integruje się z grupą dzieci

4. Przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

  • potrafi wyrazić radość, smutek, lęk za pomocą mowy ciała, słowa, symboli
  • potrafi powiedzieć o swoich uczuciach i emocjach
  • przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesu

5. Rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie  takie bywa dłuższe lub krótsze;

  • akceptuje rozstanie z rodzicami bez lęku
  • rozróżnia długie i krótkie rozstania

6. Rozróżnia emocje i uczucia nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają ją wszyscy ludzie

  • potrafi rozróżnić uczucia przyjemne od nieprzyjemnych
  • jest świadome, że uczucia doznawane są przez innych

7. Szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;

  • szuka wsparcia w trudnych sytuacjach
  • podsuwa propozycje rozwiązań w sytuacjach trudnych
  • zna sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach

8. Zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą  do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na swoją kolej w zabawie lub innej sytuacji

  • zna bezpieczne sposoby rozładowania negatywnych emocji
  • cierpliwie oczekuje na swoją kolej
  • potrafi rozróżnić rodzaje emocji
  • potrafi zapanować nad negatywnymi emocjami

9. Wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;

  • wczuwa się w uczucia innych
  • potrafi uzasadnić swoje uczucia
  • określa uczucia drugiego człowieka

10. Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę:

  • okazuje opiekuńczy stosunek do zwierząt
  • wie, że zwierzęta odczuwają( np. ból, głód, zimno itp…)
  • potrafi zaopiekować się  zwierzęciem w miarę swoich możliwości

11. Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji przyrodniczej

  • zachowuje właściwą postawę wobec świata roślinnego (np. nie niszczy trawników)
  • przejawia wrażliwość na świat  roślinny  jako źródło  radości i satysfakcji estetycznej (nie niszczy muchomorów mimo, że jest trujący bo jest ozdobą lasu)
  • dostrzega piękno przyrody o każdej porze roku

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka:

1. Przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze

  • okazuje szacunek innym (grzecznie zwraca się do innych)
  • swobodnie porozumiewa się z rówieśnikami

2. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej , grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej:

  • wie, że jest członkiem rodziny
  • identyfikuje się z własnym narodem (wie, że jest Polakiem)
  • wie, że należy do grupy przedszkolnej
  • określa odrębność innych względem siebie

3. Posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem

  • zna swój adres zamieszkania
  • potrafi się przedstawić imieniem i nazwiskiem

4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji  swojego zachowania

  • stosuje zwroty grzecznościowe (dzień dobry, do widzenia proszę dziękuję, przepraszam)
  • przyjmuje konsekwencje negatywnych zachowań
  • potrafi przeprosić za niewłaściwe zachowania

5. Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

  • ocenia swoje zachowanie i innych wobec podjętych obowiązków
  • przestrzega ustalonych norm i zasad grupowych
  • współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych
  • respektuje potrzeby innych (np. prawo do odpoczynku)

6. Nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym-obowiązkowość, przyjaźń, radość;

  • wie co to jest szacunek i jak go okazać innym
  • wykazuje zainteresowanie wiedzą o Polsce
  • zna wartość przyjaźni i życzliwości
  • wie co to znaczy szacunek do ojczyzny

7. Respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;

  • zna swoje prawa i obowiązki
  • rozpoznaje prawa i obowiązki innych osób
  • respektuje prawa i obowiązki swoje i innych osób

8. Obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe

  • słucha wypowiedzi innych dzieci
  • nie przeszkadza innym
  • słucha poleceń pani i innych dorosłych

9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne ;wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy

  • uważnie słucha innych
  • swobodnie porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami
  • wykorzystuje miny,  gesty do komunikowania się z dziećmi i dorosłymi

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. 

1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;

  • Odgrywa role tematyczne.
  • Rozwiązuje zagadki pantomimiczne
  • Wyraża emocje w różnych formach ekspresji (muzycznej, plastycznej, teatralnej, ruchowej)
  • Porusza się zgodnie z rytmem melodii
  • Jest wrażliwe na piękno
  • Ma poczucie estetyki

2. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

  • Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy
  • Mówi poprawnie pod względem gramatycznym
  • Mówi poprawnie pod względem leksykalno-semantycznym
  • Reguluje prawidłowo oddech
  • Stosuje odpowiednią intonację głosu
  • Układa zdania złożone
  • Dokonuje syntezy sylabowej  wyrazu
  • Wyodrębnia samogłoski  w nagłosie i spółgłoski w wygłosie.
  • Dokonuje syntezy i analizy głoskowej prostego wyrazu

3. Odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;

  • Rozumie, że niektóre miejsca, postaci i zdarzenia są fikcyjne i nie występują w świecie realnym.
  • Wie, że świat fikcji jest wytworem ludzkiej wyobraźni.

4. Rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;

  • Rozpoznaje i nazywa litery drukowane małe i wielkie.
  • Podejmuje próby globalnego czytania
  • Rozpoznaje napis oznaczający jego imię.
  • Odczytuje  napisy ważnych instytucji użyteczności publicznej.

5. Odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

  • Układa historyjki obrazkowe.
  •  Opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki, przyczynowo-skutkowe.
  • Opowiada o własnych przygodach ze wskazaniem na przyczyny i skutki wydarzeń.
  • Rozumie przyczyny powstawania różnych zdarzeń i sytuacji oraz próbuje przewidywać ich skutki.
  • Tworzy własne opowiadanie do historyjki.
  • Odpowiada na pytania.
  • Recytuje wiersze.
  • Potrafi ułożyć zagadkę.
  • Potrafi rozwiązać zagadkę.

6. Wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;

  • układa dziecięce wyliczanki i rymowanki
  • tworzy skojarzenia do podanych wyrazów
  • potrafi stworzyć ciągi nowych skojarzeń słownych
  • potrafi w wypowiedziach zastosować  odpowiednia formę czasownika w odniesieniu do wykonywanych czynności
  • rozumie relacje czasowe i formułuje prawidłowo wypowiedzi w czasie teraźniejszym,
  •  w przeszłym i przyszłym
  • potrafi zadawać pytania na interesujące go tematy
  • odtwarza przebieg wydarzeń na temat obejrzanego filmu, sztuki teatralnej, wysłuchanego opowiadania czy koncertu
  • Układa zdarzenia według kolejności chronologicznej

7. Eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska poza muzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne;
w skupieniu słucha muzyki;

  • odgrywa role i wyraża emocje w różnych formach ekspresji muzycznej i ruchowej
  • porusza się zgodnie z rytmem melodii i odtwarza proste układy taneczne
  • umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia i akompaniament)
  • zna wybrane piosenki ludowe, zwłaszcza z regionu, w którym mieszka
  • zna wybrane tańce regionalne np. walczyk, poleczka, krakowiak, kujawiak
  • rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków
  • rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne
  • potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne  dla ilustrowania zjawisk przyrody, rytmu i melodii
  • rozpoznaje i określa 3 rejestry  wysokości dźwięku (nisko, wyżej, wysoko), 3 rodzaje tempa (wolno, szybciej, bardzo szybko)
  • uczestniczy w okolicznościowych inscenizacjach muzycznych

8. Wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;

  • prawidłowo trzyma i posługuje się narzędziem pisarskim
  • określa miejsce na kartce papieru
  • zachowuje prawidłowy kierunek od lewej do prawej strony
  • odwzorowuje różne wzory graficzne i litero podobne: dokładnie po linii
    i wykropkowanym śladzie
  • rysuje na kratkowanym papierze wg instrukcji nauczyciela lub podanego wzoru, tworząc szlaczki  i labirynty
  • odrysowuje kształty przez kalkę techniczną
  • posługuje się sprawnie nożyczkami; wycina dowolne kształty po linii prostej, łamanej i falowanej
  • koloruje obrazek składający się z dużej liczby elementów
  • dokładnie, starannie i precyzyjne wykonuje wszelkiego rodzaju działania  manipulacyjne
  • interesuje się pisaniem

9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

  • rozumie proste znaki umowne stosowane w zabawach i grach planszowych
  • rozumie znaczenie wybranych znaków drogowych
  • zna oznaczenia miejsc niebezpiecznych
  • rozpoznaje wyrazy do globalnego czytania w powiązaniu z obrazkiem lub przedmiotem
  • posługuje się znakami synoptycznymi oznaczającymi wybrane zjawiska atmosferyczne
  • wie, co oznacza symbol recykling i zna oznaczenia pojemników  do segregowania odpadów
  • tworzy symbole w trakcie konstruowania gier planszowych
  • rozpoznaje napisy oznaczające ważne instytucje użyteczności publicznej
  • rozumie, że informacje można przedstawić w formie symbolicznego zapisu

10. Wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;

  • wie, że kraj, w którym żyje to Polska, i że jest Polakiem
  • zna charakterystyczne cechy swojej okolicy i regionu
  • zna legendę o powstaniu państwa polskiego
  • rozpoznaje symbole narodowe: flagę, godło Polski, hymn oraz wie, że należy wyrażać się o nich z szacunkiem
  • Zna i potrafi odśpiewać hymn Polski ( 1-szą zwrotkę i refren), wie jaką postawę powinien zachować podczas jego śpiewania 
  • potrafi wskazać na mapie granice Polski, stolicę, większe miasta i rzeki
  • zna sylwetki wybitnych Polaków oraz autorów dziecięcych utworów

11. Wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

  • Rozwija wyobraźnię przestrzenną i twórczą.
  • Potrafi planować pracę.
  • Jest kreatywne: wykorzystuje i łączy różnorodne materiały żeby uzyskać zaplanowany efekt.
  • Umie poprawnie liczyć w zakresie swoich możliwości.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

12. Klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

  • Tworzy zbiory wg cech jakościowych.
  • Potrafi nazwać i określić właściwości figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt oraz wybranych brył: kula, sześcian, walec.
  • Dostrzega symetrię w obiektach.

13. Eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;

  • Szacuje liczebność, miarę i masę.
  • Zna różne sposoby pomiarów długości i potrafi prawidłowo dokonać pomiaru.

14. Określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

  • Orientuje się w schemacie ciała.
  • Orientuje się w przestrzeni, określa położenie przedmiotów wskazując kierunki.
  • Różnicuje stronę prawą i lewą.

15. Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

  • Umie poprawnie liczyć w zakresie swoich możliwości.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  • Ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie własnych możliwości.
  • Określa liczebność zbiorów: mniej, więcej , tyle samo.
  • Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10.
  • Eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb (powyżej 10 )

16. Posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;

  • Rozumie rytmiczną organizację czasu.
  • Zna następstwa czasu np.: dzisiaj, wczoraj, jutro, rano, popołudniu, wieczorem, w nocy.
  • Nazywa i wymienia w następującej po sobie kolejności pory roku, określa ich cechy charakterystyczne.
  • Zna i wymienia dni tygodnia w następującej po sobie kolejności.

 17. Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;

  • Zna modele monet i banknotów o niskich nominałach
  • Porządkuje modele monet i banknotów wg wzrastającej i malejącej kolejności
  • Rozumie znaczenie pieniądza w gospodarstwie domowym

18. Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

  • Zna i określa różne zjawiska przyrodnicze; tęcza, deszcz, burza,
  • Posługuje się pojęciami  związanymi ze zjawiskami przyrodniczymi :opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody
  • Poznaje życie zwierząt, roślin i ludzi w środowisku przyrodniczym
  • Zna sposoby korzystania z darów przyrody (grzyby, owoce, zioła)

19. Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;

  • Potrafi samodzielnie korzystać z książek
  • Samodzielnie organizuje przestrzeń do prac manipulacyjno-konstrukcyjnych
  • Zna i korzysta z dóbr nowoczesnej technologii na miarę potrzeb i możliwości

20. Wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;

  • przedstawia członków swojej rodziny bliższej i dalszej
  • rozumie role, jakie pełnią poszczególni członkowie rodziny w domu
  • wie, na czym polega praca zawodowa rodziców i potrafi o niej opowiedzieć
  • utożsamia się ze swoją rodziną  i ma poczucie przywiązania do najbliższych
  • uczestniczy w uroczystościach rodzinnych
  • pomaga w prostych czynnościach domowych
  • przekazuje rodzicom informacje otrzymane od nauczyciela

21) Rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;

  • Rozumie proste słowa, zwroty i polecenia w języku angielskim.
  • Powtarza w języku angielskim krótkie rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie.
  • Rozumie ogólny sens krótkich historyjek obrazkowych opowiadanych w języku angielskim, wspartychdodatkowymi rekwizytami, gestykulacją, mimiką itp.

22) Reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych  czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;

23) Reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem,

Skip to content