standardy
3-latki
STANDARDY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
- Samodzielnie myje ręce
- Rozpoznaje przybory służące do wykonywania czynności higienicznych
- Zgłasza potrzeby fizjologiczne
- Zna czynności wykonywane podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych
2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
- Nakłada samodzielnie niektóre elementy ubrania
- Wie, że należy dbać o własne rzeczy
- Rozpoznaje osobiste rzeczy
3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
- Potrafi jeść łyżką i pić z kubka
- Próbuje posługiwać się widelcem
- Zachowuje czystość w miejscu jedzenia
4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
- zna codzienny rytm dnia w przedszkolu i w domu, np. posiłki, zajęcia, zabawa, odpoczynek, sen o określonych porach
- sygnalizuje konieczność odpoczynku
- zgłasza nauczycielowi chęć aktywności ruchowej np. jazda na rowerku, gra w piłkę, zabawa woreczkami itp.
5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
- sprawnie porusza się na trzykołowym rowerku;
- naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
- chodzi swobodnie po zwężonym torze prostym
- pokonuje niskie przeszkody
- przechodzi z asekuracją po podwyższeniu
- biega swobodnie , po obwodzie koło i w wyznaczonym kierunku,
- potrafi zatrzymać się na umówiony sygnał
- porusza się na czworakach
- rzuca swobodnie woreczki, piłki, balony
- podskakuje w dowolny sposób
- podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe
- potrafi korzystać z wybranych przyborów gimnastycznych wykorzystywanych podczas zajęć
- wykonuje ćwiczenia zgodnie z pokazem nauczyciela
- potrafi ustawić się w rzędzie, w parach, w kole
- chętnie uczestniczy w zabawach rytmiczno-ruchowych
- chętnie bawi się na świeżym powietrzu;
- ostrożnie porusza się po budynku, zwłaszcza na schodach
6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
- buduje z klocków proste budowle w układzie pionowym
- tworzy proste ulepianki z mas plastycznych wg swojego pomysłu
- odtwarza zbudowane z klocków proste układy
- samodzielnie podejmuje zabawy konstrukcyjne
7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
- odkłada zabawki na ustalone miejsce
- zna zasady prawidłowego korzystania z zabawek
- wyrzuca śmieci do kosza
- uczestniczy we wspólnym porządkowaniu sali
- wykonuje proste czynności manipulacyjne
- zna prawidłowy sposób trzymania przyboru do rysowania
- koloruje obrazek o dużych elementach
- chętnie korzysta z przyborów pisarskich
8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- przyjmuje prawidłową postawę podczas siedzenia
- rozpoznaje schemat własnego ciała
- porusza się prawidłowo zachowując równowagę w czasie chodzenia i biegania w różnym terenie
- poprawnie wykonuje ćwiczenia pomagające utrzymać prawidłową postawę ciała
9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
- potrafi nawlekać duże elementy w układzie poziomym i pionowy
- składa obrazek pocięty na 3 części
- potrafi odwzorowywać proste wzory malując paluszkami zamoczonymi w farbie, w pojemniku z materiałami sypkimi, w kontakcie z naturalnymi materiałami
- wykonuje proste czynności manipulacyjne
- dobiera kształt klocków do odpowiednich otworów
- dobiera obrazki w pary
- zna prawidłowy sposób trzymania przyboru do rysowania
- koloruje obrazek o dużych elementach
2. Społeczny obszar rozwoju dziecka
1. Przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze
- chętnie pomaga innym w prostych czynnościach
- potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi
- zwraca się grzecznie do innych
- zna określone reguły w grupie
- uczy się określonych form zachowania
- wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
- bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem
2. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej
- wie jak wygląda
- uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela
- rozpoznaje flagę polski
- zna imiona kolegów z grupy
- zna układ pomieszczeń w sali przedszkolnej
- wskazuje budynek przedszkola
- rozpoznaje osoby z najbliższego otoczenia i nazywa je
3. Posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem
- zna swoje imię
- potrafi wskazać miejsce w którym mieszka: dom, blok
4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania
- zna zwroty grzecznościowe: proszę, przepraszam, dziękuje
- wie kiedy używamy zwrotów grzecznościowych
5. Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku
- wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
- rozumie i wykonuje polecenia: przychodzi na wezwanie nauczyciela, ustawia się w pary, tworzy koło wspólnie z dziećmi
- zgłasza nauczycielowi napotkane trudności
- zachowuje się spokojnie w czasie odpoczynku aby nie przeszkadzać innym
- zna określone reguły w grupie
- wie, że nie wolno rozmawiać z nieznajomymi
- wie, że nie wolno oddalać się od opiekunów
6. Nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość
- rozpoznaje dobre i złe zachowanie
- wie, że nie należy dokuczać innym
- zauważa różnice w wyglądzie innych
7. Respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby
- podejmuje próby pełnienia obowiązków dyżurnego
- wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
- wie, że wszystkie dzieci mają równe prawa do korzystania z zabawek
8. Obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
- zna zasady prawidłowego zachowania się w czasie wypowiedzi innych
- stara się obdarzać uwagą swojego rozmówcę
9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy
- potrafi słowem i gestem wyrazić swoje potrzeby
- rozróżnia głosy rówieśników z grupy
- stara się uważnie słuchać i różnicować ludzkie głosy: męski, żeński, dziecięcy
- wypowiada się spontanicznie wyrażając swoje myśli
- zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie i każde zranienie;
3. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
1.Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem
- rozpoznaje własne uczucia: radość, smutek
- nazywa swoje emocje
2.Szanuje emocje swoje i innych osób
- rozpoznaje podstawowe emocje u innych
- wie, że nie wolno sprawiać innym przykrości
- wie, że nie wolno się śmiać gdy ktoś płacze
- wie, że może wyrażać swoje emocje
3.Przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych
- akceptuje zmianę otoczenia bez lęku
- przestrzega prostych zasad ustalonych w grupie
4.Przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
- potrafi przedstawić emocje ruchem i gestem
5.Rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze
- rozpoznaje osoby z najbliższego otoczenia i nazywa je
- potrafi zwrócić się pomoc do znanego pracownika przedszkola
6.Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- rozróżnia emocje dobre i złe
- wie, że każdy odczuwa radość i smutek
7.Szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników
- wie, że może zwrócić się o pomoc do każdej osoby dorosłej w przedszkolu
- informuje o napotkanych trudnościach
- korzysta z pomocy nauczyciela jako pośrednika w sytuacjach trudnych
i wymagających rozstrzygnięcia
- zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie
8.Zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
- wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w sytuacjach nowych i trudnych
- potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi
9.Wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- przestrzega prostych zasad ustalonych w grupie
- chętnie pomaga przy prostych czynnościach
10.Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
- wie jak pomagać ptakom w okresie zimy
- wie jak dbać o zwierzęta domowe (kot, pies)
- wie, że należy opiekować się zwierzętami
11.Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- zna podstawowe zasady szanowania przyrody
- wie, jak należy dbać o rośliny w kąciku przyrody
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
- skupia uwagę na spektaklu
- nagradza aktorów brawami
- samodzielnie podejmuje proste zabawy tematyczne
- uczestniczy w zabawach tematycznych prowadzonych przez nauczyciela
- uczestniczy w opowieści ruchowej
- podejmuje próby bawienia się w teatr, odgrywania prostych scenek wykorzystując przedmioty z otoczenia
- tworzy proste ulepianki z mas plastycznych wg swojego pomysłu
- lepi z mas plastycznych z wykorzystaniem narzędzi: wyciskarki foremki, wałka itp.
2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
- wykonuje krótkie ćwiczenia oddechowe
- wykonuje proste ćwiczenia artykulacyjne
- artykułuje głoski adekwatnie do wieku
- buduje proste zdania
- rytmizuje wyrazy/tekst
- uczestniczy w zabawach rozwijających mowę
- reaguje na proste polecenia
- próbuje dostosować ton i siłę głosu do sytuacji
5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
6) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
- składa obrazek do 3 elementów
- układa proste układanki według wzoru
- kojarzy nazwę z przedmiotem
- porównuje przedmioty zauważając wyraźne różnice
- nazywa osoby, przedmioty, miejsca na obrazkach
- recytuje krótkie wierszyki, rymowanki ilustrowane gestem, ruchem
- odpowiada na pytania związane z obrazkiem, ilustracją
- dobiera dwa jednakowe obrazki
- uzupełnia obrazek o brakujący element
- wskazuje obrazek, który opisuje nauczyciel
- używa swoistej mowy dziecięcej- dziecięce słowotwórstwo
7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
- śpiewa w grupie proste piosenki
- ilustruje treść piosenki prostymi ruchami
- tańczy naśladując ruchy nauczyciela
- porusza się swobodnie do muzyki, pląsa
- rozróżnia, czy muzyka jest cicha, czy głośna
- zna nazwy instrumentów: bębenek, grzechotka, tamburyno
- podejmuje improwizacje na instrumentach perkusyjnych
- potrafi wydobywać dźwięki manipulując przedmiotami
- rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
- wskazuje obrazki kojarzące się z danym dźwiękiem
8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
- wykonuje proste czynności manipulacyjne
- wykonuje proste prace plastyczne
- trzyma przyrząd kreślarski adekwatnie do wieku
- kreśli różne rodzaje linii
9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
- rozpoznaje swój znaczek w szatni i w łazience
- reaguje na umowne gesty i proste znaki w organizowanych zabawach
- rozpoznaje przedmioty i wskazuje je na obrazku
- rozumie proste informacje przedstawione w formie graficznej
10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
- rozpoznaje najbliższą okolicę
- wskazuje budynek przedszkola i okoliczne miejsca
11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
- wie, jakie czynności trzeba wykonać w prostych sytuacjach zadaniowych
- potrafi łączyć klocki o różnych wielkościach i kształtach
- określa ciężar przedmiotów: ciężki, lekki
12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
- grupuje przedmioty według jednej cechy
- układa prosty rytm z różnych przedmiotów
- porównuje przedmioty pod względem długości, szerokości, wielkości
- klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
- zna podstawowe figury – koło: potrafi wyróżnić koło spośród innych figur/kształtów, wskazuje przedmioty i obiekty w kształcie koła
- nazywa podstawowe kolory: czerwony, żółty, niebieski, zielony
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
- wskazuje swoje części ciała
- potrafi poruszać się we wskazanym kierunku
- określa kierunki w przestrzeni: na, pod, obok
15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
- liczy minimum 3 przedmioty
- liczy elementy pojedynczo i pamięta, które już były policzone
- posługuje się liczebnikami głównymi
- liczy na konkretach ze wskazaniem palcem
- porównuje liczebność zbiorów bez liczenia posługując się określeniami : dużo, mało, tyle samo,
- grupuje przedmioty według ich liczebności
16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
- wie, że są określone pory dnia : rano, wieczór
- zna stałe następstwo dnia i nocy
- rozumie znaczenie określeń czasu: teraz , potem
- kojarzy porę dnia z określonymi czynnościami
17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
- zna podstawowe pojęcia związane z pieniędzmi: cena, płacić, wydać pieniądze, reszta, kupić itp.;
18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
- rozpoznaje i wskazuje wybrane zwierzęta domowe
- rozpoznaje i wskazuje wybrane owoce i warzywa
- rozpoznaje i wskazuje wybrane rośliny
- rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta hodowlane
- wie, jak należy dbać o rośliny w kąciku przyrody
- rozumie znaczenie wody i światła do życia roślin
- rozumie znaczenie pokarmu i wody do życia zwierząt
- obserwuje wzrost roślin w kąciku przyrody
- przedstawia piękno przyrody w pracach plastycznych
- rozpoznaje w otoczeniu i na obrazkach dary przyrody charakterystyczne dla danej pory roku: jesień: kasztany, żołędzie, jarzębina, wiosna: bazie, kwiaty, forsycje, lato: kwiat
- potrafi dostrzec zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w porach roku
- rozumie konieczność odpowiedniego ubioru do pogody
- za pomocą prostych symboli potrafi określić pogodę( słońce, chmura, wiatr, deszcz, śnieg)
- rozpoznaje i nazywa typowe zjawiska: deszcz, śnieg, słońce, wiatr
- określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pór roku
- wie, jak pomagać ptakom w okresie zimy
- obserwuje proste eksperymenty dotyczące wody, powietrza, ziemi i przedmiotów
- wie, że nie należy zrywać żadnych owoców bez zgody osoby dorosłej
- przestrzega zakazu dotykania nieznanych zwierząt
19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
- samodzielnie ogląda książeczki
- prawidłowo korzysta z książek i odkłada je na miejsce
- z zainteresowaniem ogląda ilustracje, obrazki, zdjęcia
- buduje z klocków zamknięte kształty w układzie poziomym i pionowym
- lepi z mas plastycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi: wyciskarki, foremki, wałka itp.
- konstruuje proste prace przestrzenne z naturalnych okazów i przedmiotów codziennego użytku
20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
- zna pracowników przedszkola i ich pracę
- rozumie znaczenie niektórych prac i zawodów wykonywanych przez dorosłych
- potrafi wymienić członków swojej rodziny
- opowiada o pracy wykonywanej przez swoich rodziców,
- poznaje ważniejsze budynki znajdujące się w okolicy oraz wie kto w nich pracuje
21) rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;
- chętnie podejmuje różne formy aktywności rozwijające u niego zainteresowanie językiem nowożytnym
- powtarza słowa w języku obcym w zabawie
- słucha i powtarza proste piosenki i rymowanki w języku obcym
- próbuje rozumieć sens wypowiedzi w obcym języku podczas zabawy